Hopp til innhold

Kan du stoppe betalingen hvis bilen har feil?

Oppdaget feil på bilen? Du kan holde tilbake betaling inntil selger utbedrer mangelen. Lær hvordan du går fram og hva du bør kreve.

Kan du stoppe betalingen hvis bilen har feil?

Når du oppdager en mangel på bilen du har kjøpt, kan det bli aktuelt å holde tilbake betalingen, enten helt eller bare delvis. Dette er en viktig rettighet som gir deg trygghet, men vilkårene må oppfylles for at det skal være gyldig. I denne artikkelen får du svar på hvilke regler som gjelder, og hvordan du bør gå frem.

Når kan du holde tilbake betaling?

Etter forbrukerkjøpsloven har forbrukeren rett til en tilbakeholdsrett når bilen har en mangel. Det betyr at du som kjøper kan holde tilbake betaling for å sikre et krav du har mot selger. Dette kan for eksempel være retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning.

Du kan imidlertid ikke holde tilbake mer enn det som «åpenbart gir betryggende sikkerhet» for kravet. Det tilbakeholdte beløpet skal altså stå i rimelig forhold til verdier av kravet du har overfor selger.

Hvilke krav kan du kreve?

Det finnes flere ulike misligholdsbeføyelser du kan holde tilbake betaling for:

  • Retting eller omlevering – selger får sjansen til å ordne opp mangelen innen rimelig tid
  • Prisavslag eller heving – gjelder ved vesentlig mangel som ikke lar seg utbedre
  • Erstatning for økonomisk tap – for eksempel leiebilkostnader som følge av mangelen

Hvordan gå frem i praksis?

  1. Reklamer skriftlig og tydelig
    Fremhev at du vil tvangsrettholde betalingen.
  2. Krev utbedring eller løsning innen frist
    Hvis selger tilbyr retting, skal dette skje uten vesentlig ulempe eller kostnad for deg, og normalt ikke mer enn to retteforsøk
  3. Hold tilbake betaling tilsvarende ditt krav
    Være oppmerksom på å ikke holde tilbake mer enn det nødvendige
  4. Dokumenter alt
    Ta vare på kontrakt, reklamasjon, korrespondanse, kvitteringer og bilder

Trenger du hjelp?

Det kan være krevende å vurdere hvor mye du kan holde tilbake, og hvilken strategi du bør følge. Våre advokater har god erfaring med bilkøpssaker og hjelper deg med å:

  • Vurdere tilbakeholdsrett og krav
  • Fremme skriftlig krav og reklamasjoner
  • Forhandle løsning med selger eller føre saken rettslig

Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende vurdering av din sak

 

Sofie Gullaksen Advokatfullmektig