Hopp til innhold

Bruktbil hadde defekt girkasse

Kjøper fikk medhold i kravet om heving og erstatning etter å ha oppdaget at bilens motor og girkasse var defekt.

Bruktbil hadde defekt girkasse – krevde heving og erstatning

Kjøper inngikk avtale med en bilforhandler om å kjøpe en brukt 1996-modell Mitsubishi Eclipse for kr. 55 000. Bilens kilometerstand ved avtaleinngåelsen var på 111 000 kilometer. Allerede på vei hjem oppdaget kjøper at motoren og girkassen ikke fungerte slik de skulle. Kjøper reklamerte derfor dagen etter og krevde heving av kjøpet.

Flere feil ved bilen

Det ble etterhvert avdekket flere feil ved bilen. Bilen ble varm under køkjøring, lys og bremser fungerte ikke og bilen avga en forferdelig ulyd når den sto i fri. Det ville koste over kr. 45 000 å utbedre skadene.

Utgjorde feilene en mangel?

Det var utvilsomt at forbrukerkjøpsloven regulerte tilfellet, ettersom selger hadde solgt bilen i egenskap av å være bilforhandler. For at de påberopte feilene skulle utgjøre en mangel måtte forbrukerens berettigede forventninger til bilens egenskaper være brutt. Bilen måtte med andre ord være i en stand som ikke svarte til det forbrukeren hadde grunn til å forvente ved avtaleinngåelsen.

Det var på det rene at bilen var 17 år gammel på avtaletidspunktet. Kjøpesummen var kr. 55 000 og kilometerstanden 110 000 kilometer. Enkelte av feilene som fulgte med bilen lå innenfor det som måtte anses som påregnelig ved kjøp av en bruktbil med alder og kjørelengde som denne. På bakgrunn av dette måtte kjøper regne med visse merutgifter til vedlikehold og reparasjoner. Girkassens stand var imidlertid ikke innenfor det påregnelige. Forbrukerens forventninger tilknyttet denne var dermed brutt og på bakgrunn av dette utgjorde feilen ved girkassen en mangel.

Selger fikk ikke reparere girkassen

Etter forbrukerkjøpsloven kan selger gis adgang til å rette gjenstanden dersom dette skjer uten opphold. Sørger selger for utbedring i samsvar med loven innebærer dette at forbrukeren ikke kan kreve prisavslag eller heving. I foreliggende sak hadde partene avtalt utbedring to ganger, men uten at dette hadde blitt gjennomført. Første gang dukket blant annet ikke selger opp. Det forelå dermed ikke grunnlag for ytterligere reparasjonsforsøk.

Hevingsspørsmål

Forbrukerkjøpsloven oppstiller et krav om at mangelen ikke må være uvesentlig for å kunne heve. Ettersom utbedringskostnadene utgjorde 36% av kjøpesummen var det klart at mangelen ikke var uvesentlig. Kjøper kunne følgelig heve kjøpet.

Kjøper tilkjent erstatning

Videre fikk kjøper erstatning for de utgifter han hadde hatt i forbindelse med kjøpet. Han fikk erstatning for både takstrapport og utlegg i forbindelse med selgers mislykkede utbedring.

Hva bør du gjøre dersom du oppdager feil?

Du bør kontakte advokaten når du oppdager en mangel som ikke er bare en bagatell eller når bilen har vært på verksted flere ganger og du mener at det er nok. Det er viktig å reklamere ovenfor bilfirmaet straks du oppdager noe feil, ellers kan du miste retten til å heve bilkjøpet. En advokat vil også sjekke om det er reklamert og gjerne sende over en skriftlig «fortsatt reklamasjon» for å kunne dokumentere reklamasjonen for ettertiden. Vårt beste råd er å kontakte Osloadvokatene og høre om du kan heve kjøpet.

Svein-Harald Wennevik Advokat/partner