Forsinkelse
Det er ganske vanlig å måtte vente på levering av bil når man kjøper en ny bil. Det kan være mange grunner til at det oppstår en forsinkelse. Forsinkelse kan skyldes problemer med produksjonen eller med transporten til Norge eller andre forhold.
Når anses det å foreligge en forsinkelse?
Når det er spørsmål om forsinkelse må man starte med å se på hva som er avtalt når det gjelder levering. Såfremt selger overholder avtalen foreligger ikke forsinkelse. Imidlertid er det sjelden det er angitt en bestemt dato og klokkeslett for når en bil skal overleveres. Det er heller ikke uvanlig at det i kontrakten heter at det er usikkerhet med hensyn til når bilen kan leveres. Dette er et vanlig tolkningsspørsmål som advokater er gode på. Det vil gjerne ut fra det som er sagt fra selgers side i forbindelse med selve salget eller på epost senere. Det kan også være klart hva begge parter har forventet med hensyn til når bilen skal leveres. Det er ikke avgjørende at det står i kontrakten at det er usikkert når levering kan skje, hvis det er blitt antydet et tidligere tidspunkt av selgeren.
Etter forbrukerkjøpsloven § 6 skal en bil leveres innen 30 dager etter kjøpet såfremt ikke annet er avtalt.
Forsinkelse i forbrukerforhold
I forbrukerforhold har vi regler i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 som regulerer forsinkelse. En kjøper kan holde tilbake sine penger eller kreve å få bilen levert straks. Kjøperen kan også heve kjøpet og kreve erstatning fra selgeren. Det normale ved forsinkelse er at selger forespør kjøperen om han fortsatt vil ha bilen selv om den er forsinket såfremt han kan få den innen en bestemt tid. Da kan ikke kjøperen heve om han sier ja eller unnlater å svare såfremt bilen da blir levert innen det nye tidspunktet.
Hvis bilen ikke blir levert som avtalt eller innen 30 dager, kan forbrukeren gi selgeren en rimelig tilleggsfrist og deretter heve kjøpet såfremt den fristen ikke blir overhold.
Forsinkelse ved kjøp av ny yrkesbil
Etter kjøpsloven V har et firma ganske like rettigheter som en forbruker har etter forbrukerkjøpsloven. Også en virksomhet kan krevet erstatning og heving hvis en bil blir forsinket levert. Forsinkelse forutsetter at bilen er levert for sent. Hvis forsinkelsen medfører et vesentlig kontraktsbrudd kan firmaet heve avtalen og kreve erstatning.
Forsinkelse ved levering av ny bil og bruk av advokat
Det er som regel fornuftig å bruke advokat når du mener at en bil levert forsinket eller vil bli levert forsinket. De fleste vet ikke hvordan avtalen skal tolkes og heller ikke hvor mye de har krav på i erstatning. Angrer man på kjøpet kan dette også være en gyllen anledning til å komme seg ut av avtalen.
Advokatutgifter ved en slik sak vil kunne dekkes via din innboforsikring såfremt du ikke har fått tegnet egen bilforsikring på den nye bilen. Vi sjekker alltid etter første møtet om du har krav på advokat betalt av ditt forsikringsselskap og hvis du har krav på det tar vi kontakt med selskapet ditt og ordner det for deg. Derfor er det bare å ta kontakt direkte med oss, så ordner vi resten når du opplever forsinkelse.