Erstatning

Mange bilkjøpere er misfornøyde med bilkjøpet og ønsker erstatning fra selger. Her forklarer vi deg vilkårene for å kreve erstatning.

Få gratis råd av advokat

Vi tar ikke betalt før vi lager en avtale om det.

Søk om gratis advokat

Trenger du råd?

Vi ordner hele saken for deg,
slik at du slipper å tenke på den.

Erstatning

Formålet bak reglene om erstatning er i hovedsak å gjenopprette et tap eller en skade. Dersom du som kjøper av bil har lidt økonomisk tap som følge av forhold på selgers side, kan det være aktuelt å fremme et erstatningskrav.

Hva skal til for å kunne kreve erstatning?

Krav om erstatning kan gjøres gjeldende i to tilfeller: ved forsinkelse og ved mangler. Vilkårene for å kreve erstatning etter kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er nesten likelydende. Imidlertid er vilkårene for å kreve erstatning ved mangler etter forbrukerkjøpsloven litt ulike. Dette er fordi forbrukerkjøpsloven gir forbrukere et sterkere vern. Her har selger et objektivt erstatningsansvar. Dette innebærer at det i utgangspunktet kun er krav om at det foreligger en mangel for at kjøper skal kunne kreve erstatning.

Forsinkelse

Utgangspunktet er at kjøper kan kreve erstatning for tap vedkommende lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. En rekke poster vil kunne falle inn under «tap». Eksempelvis vil kjøper kunne fremme krav om erstatning dersom selger ikke leverer bilen tidsnok og kjøper som følge av dette går glipp av et arrangement eller en avtale o.l. Selger må oppfylle visse vilkår for å gå fri for ansvar. Det må godtgjøres at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll, som det ikke med rimelighet kunne forventes at vedkommende måtte ha tatt i betraktning på avtaletiden, eller som selger kan unngå eller overvinne følgene av. Det skal dermed mye til før selger kan høres med å være ansvarsfri i forsinkelsessituasjoner.

Mangler

Dersom bilen har en mangel, følger det av forbrukerkjøpsloven at kjøper kan kreve erstatning for tap vedkommende lider som følger av dette. Selger har med andre ord et objektivt ansvar i disse tilfeller. Dette innebærer at, dersom bilen har en mangel, må selger som regel dekke det økonomiske tapet forbrukeren har lidt som følge av det. Selger må derfor i utgangspunktet dekke forbrukerens tap som følge av at bilen har rustskader, bremseproblemer, en defekt girkasse, skader på seter o.l.

Bruk av advokat ved tvist i bilsaker

Har du en tvist med en selger er det alltid lurt å bruke en advokat. I tillegg er det slik at alle bilforsikringer har en rettshjelpforsikring som dekker dine advokatutgifter. Det er en egenandel her, men det aller meste av advokatregningen dekkes da av forsikringsselskapet. Da er det heller ikke noen grunn til å styre med dette selv. Vi hos Osloadvokatene kan hjelpe deg med hele saken og kan også ordne dette i forhold til ditt forsikringsselskap.

 

Få gratis råd

Send oss en forespørsel. NB: Du kan miste kravet ditt om du ikke reagerer innen rimelig tid – ta derfor kontakt med en gang!

Søk om gratis advokat - copy
«Du kan miste kravet om du ikke reagerer innen rimelig tid» Arne Heiestad
Managing Partner
Arne Heiestad