Fikk heve bilkjøpet og ble tilkjent erstatning
På verksted en måned etter overtakelsen
Advokat bilsaker. En snau måned etter overtakelsen oppdaget kjøper problemer med bilen. Bilen mistet motorkraft, den brukte mye olje og den hostet samt avga merkelige lyder. Kjøper sendte derfor bilen på verksted. En måned etter reparasjonen kom imidlertid problemene tilbake igjen. Verkstedet forsøkte seg etter dette på enda et mislykket reparasjonsforsøk. Kjøper fikk nok og fremsatte en reklamasjon overfor selger.
Mangelsvurderingen
Retten vurderte først hvorvidt bilen hadde en mangel. Det ble tatt utgangspunkt i kjøpsloven § 19 første ledd bokstav c, der det fremgår at tingen har en mangel dersom den:
…er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
Verkstedet hadde opplyst at de samlede reparasjonskostnadene ville beløpe seg til 44 685 kroner dersom det skulle foretas retting. Ettersom bilen ble kjøpt for kr. 27 500 fant retten at bilen var i vesentlig dårligere stand. Det ble imidlertid presisert at bilen var 13 år gammel og at kjøper derfor måtte regne med at feil kunne oppstå. Likevel hadde selger ikke oppfylt sin opplysningsplikt fordi kjøper ikke hadde blitt orientert om en mulig defekt i bilens sylinder.
Heving av bruktbilkjøp gir krav på hele kjøpesummen tilbake
Heving av bruktbilkjøp gir krav på hele kjøpesummen tilbake
Heving av bruktbilkjøp skjer ikke så sjeldent. Har du kjøpt en bruktbil som ikke svarer til forventningene dine? Les mer om vilkårene for å heve her
Kravet om heving
For å kunne heve kjøpet måtte mangelen utgjøre et «vesentlig kontraktsbrudd» etter kjøpsloven § 39. I dette lå det et krav om at kjøper måtte ha en rimelig grunn for å si seg løst fra kontrakten. Retten la vekt på at det i foreliggende sak forelå et betydelig avvik fra kontraktsmessig oppfyllelse. I tillegg ble det lagt vekt på at selger kunne bebreides for å ha misligholdt sin opplysningsplikt, og at andre sanksjoner ikke var aktuelle på grunn av forholdet mellom bilens verdi og utbedringskostnadene.
Erstatningskravet
Kjøper fikk medhold i kravet om erstatning for det økonomiske tapet han hadde lidt som følge av mangelen. Selgeren måtte dekke kjøpers reparasjonskostnader på kr. 4853, utgifter til forsikring av bilen på kr. 10 438 samt en erstatning på kr. 18 781.
Advokat bilsaker. Når bør du kontakte advokat?
Du bør kontakte advokaten dersom du oppdager en mangel som ikke er bare en bagatell eller dersom bilen har vært på verksted gjentatte ganger. Du bør reklamere overfor verkstedet så snart du oppdager at noe er feil. En advokat vil også sjekke om det er reklamert og gjerne sende over en skriftlig «fortsatt reklamasjon» for å kunne dokumentere reklamasjonen for ettertiden. Vårt beste råd er å kontakte Osloadvokatene og høre om du kan heve kjøpet.
Din bilforsikring dekker advokatutgiftene hos Osloadvokatene
Advokat bilsaker. Alle biler i Norge er nødt til å ha bilforsikring. Alle bilforsikringer skal inneholde et punkt om «rettshjelpdekning». Det er ikke lov i Norge å selge bilforsikringer uten rettshjelpforsikring. Som regel er denne forsikringen på kr 100 000,- og gjelder alle tvister du kommer opp i som privatperson og som eier av bilen. Det er en mindre egenandel på kr 4 000,- og 20% av advokatutgiftene. Det meste dekkes dermed av forsikringsselskapet. Osloadvokatene ordner også alt det praktiske med ditt forsikringsselskap og sender over dokumentasjon osv. Det er ikke noe bonustap ved å bruke rettshjelpforsikringen. Mens advokaten ordner med saken kan du fortsatt bruke bilen som før, helt til du får beskjed om at kjøpesummen er mottatt hos advokaten og bilen må tilbakeleveres.
advokat bilsaker 2018