Rettigheter som selger

Når du selger en bil vil du også ha rettigheter som selger i kjøpsloven.

Få gratis råd av advokat

Vi tar ikke betalt før vi lager en avtale om det.

Søk om gratis advokat

Trenger du råd?

Vi ordner hele saken for deg,
slik at du slipper å tenke på den.

Rettigheter som selger

Kjøpsloven gjelder både når du kjøper og når du selger en bil. De aller fleste har solgt en bil og deretter mottatt en telefon fra kjøperen etterpå om det det var noe galt med bilen. Kjøperen ønsker da gjerne å få tilbake kjøpesummen eller et prisavslag tilsvarende utgiften til verkstedet.

Er det en mangel etter avtalen?

Det første en advokat vil ta stilling til er om det foreligger en mangel etter avtalen. Hvis det ikke foreligger noen mangel så vil det heller ikke bli snakk om å betale tilbake kjøpesummen eller noe prisavslag. Det vi videre sjekker er hva som står i annonsen og eller i kontrakten. Ofte brukes det ikke skriftlige kontrakter eller standardkontrakter fra NAF eller tilsvarende. Det kan også være at selger har sagt noe eller sendt noe på epost i forbindelse med salget som kan være relevant. 

Som selger ønsker man å være ferdig med saken når pengene er mottatt.

Det kan også være at selger burde ha sagt noe, men unnlot å gjøre det. Det kan være at man ikke husket på det eller hadde glemt det.

Er det reklamert i tide?

Det neste vi som advokater sjekker er om kjøperen har reklamert straks han ble klar over mangelen. Regelen er at det skal reklameres «innen rimelig tid» etter at mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Fristen starter dermed på den datoen da mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Burde kjøperen forstått at det var noe galt med bilen må kjøperen si ifra til selger. Gjør ikke selger det er det for sent å komme senere. Da er kravet tapt.

Det er litt uklart hvor lang tid kjøperen har på seg etter han burde ha oppdaget mangelen, men et utgangspunkt er 3 uker. Har kjøperen forholdt seg passiv så kan kravet være tapt. Noen kjøpere sier fra om at noe er galt uten å si hva som er galt. Det kalles ofte for en «nøytral reklamasjon» og det bør en kjøper uansett sende selv om han foreløpig ikke nøyaktig vet hva feilen består i.

Har det gått 2 år eller 5 år?

Har det gått 2 år så er det uansett for sent å komme med noe krav når man har kjøpt bil fra en privatperson. Har man kjøpt fra en yrkesselger er fristen 5 år. Er bilen fortsatt ikke 5 år gammel kan det tenkes at man ikke kan reklamere ovenfor selger, men fortsatt kan reklamere til forrige eier eller firmaet som solgte bilen som ny.

Hvorfor bør jeg bruke en advokat når noen har reklamert?

En advokat vil kunne sjekke om vilkårene er tilstede og ordne alt det praktiske for deg. Hvorfor skal du egentlig gjøre det selv? Alle biler i Norge er nødt til å ha bilforsikring. Alle bilforsikringer skal inneholde et punkt om «rettshjelpdekning». Det er ikke lov i Norge å selge bilforsikringer uten rettshjelpforsikring. Som regel er denne forsikringen på kr 100 000,- og gjelder alle tvister du kommer opp i som privatperson og som eier av bilen. Det betyr at både kjøper av en bil og selger av en bil kan bruke rettshjelpforsikringen når det er tvister omkring kjøp og salg av bil. Det er en mindre egenandel på kr 4 000,- og 20% av advokatutgiftene. Det meste dekkes dermed av forsikringsselskapet. Osloadvokatene ordner også alt det praktiske med ditt forsikringsselskap og sender over dokumentasjon osv.

Det er ikke noe bonustap ved å bruke rettshjelpforsikringen.

Ta kontakt med Osloadvokatene så ordner vi hele tvisten med kjøperen for deg og advokatutgiften sendes direkte til forsikringsselskapet.

 

Få gratis råd

Send oss en forespørsel. NB: Du kan miste kravet ditt om du ikke reagerer innen rimelig tid – ta derfor kontakt med en gang!

Søk om gratis advokat - copy
«Du kan miste kravet om du ikke reagerer innen rimelig tid» Arne Heiestad
Managing Partner
Arne Heiestad