heve bilkjøpet

Mange bilkjøpere er misfornøyde med bilkjøpet. Her forklarer vi deg i hvilke tilfeller du kan heve bilkjøpet.

Få gratis råd av advokat

Vi tar ikke betalt før vi lager en avtale om det.

Søk om gratis advokat

Trenger du råd?

Vi ordner hele saken for deg,
slik at du slipper å tenke på den.

Kan jeg heve bilkjøpet?

Har du kjøpt en bil med en vesentlig mangel så kan du heve kjøpet. Forbrukere har enda bedre rettigheter i forbrukerkjøpsloven § 32 som gjelder heving. Her kan du heve avtalen såfremt ikke mangelen er uvesentlig. Det må derfor foreligge det vi i jussen kaller en «mangel». Som regel betyr det at det må være en feil med bilen, men det kan også foreligge en mangel selv om det ikke er noe som helt feil med bilen. Det kan være at den er blitt levert for sent eller at garantien var kortere enn opplyst eller avtalt. Helt bagatellmessige mangler må man akseptere om man får et prisavslag eller få bilen reparert.

Er bilen kjøpt av en forbruker?

Det er en forskjell om du kjøper en bil for å bruke den privat eller om du kjøper for å bruke den i ditt firma og ikke noe privat. Hvis det er firmaet som kjøper bilen er det den vanlige kjøpsloven som gjelder og også her kan du heve kjøpet når det foreligger en vesentlig mangel. Som forbruker har du bedre rettigheter når du vil heve bilkjøpet. Her trenger ikke mangelen å være vesentlig. Det er nok at det ikke bare er en liten mangel eller en bagatell. En forbruker vil derfor ofte kunne heve kjøpet. 

Kan jeg kreve å få tilbake alle pengene mine?

Når man hever et kjøp så får man tilbake kjøpesummen med tillegg av renter på beløpet. Har du ikke betalt hele kjøpesummen så trenger du ikke betale mer. Når man hever skal bilselger betale tilbake kjøpesummen og kjøperen gi bilfirmaet tilbake bilen. Men man trenger ikke levere tilbake bilen før man har fått tilbake pengene sine. Bilfirmaet kan også kreve «rimelig vederlag» for «vesentlig nytte» som man har hatt av å kunne kjøre en bil en periode. Høyesterett kom i 2015 til at kr 30 000 var riktig verdi av å ha brukt en bil i 2,5 år og kjøpt 20 000 km. Det blir ca kr 1,50 pr km for å ha bil. Imidlertid skal man også ha renter på kjøpesummen. Renten skal fastsettes som morarente. Renten fastsettes av finansdepartementet og fra 1. januar 2018 er denne satt til 8,5%. Det er derfor en mye høyere rente enn vanlig boliglånsrente. Her finner du nærmere regler om rentesatsen. På et bilkjøp til kr 400 000 utgjør dermed renten kr 34 000,- pr år. Rentene kan bli et betydelig beløp hvis man hever et kjøp som ble foretatt for flere år siden.

Ofte sier man for å gjøre det enkelt at renten går opp i opp med nytten av å ha bilen, men det er ikke alltid slik. Av og til har man hatt så mye styr med bilen at det ikke er noen «vesentlig nytte» å snakke om, selv om man har eid en bil over lang tid.

Hvorfor bør jeg bruke en advokat når jeg vil heve bilkjøpet?

Det er ofte store verdier når man skal heve et bilkjøp. Som regel dreier det som om godt over kr 100 000,-. En advokat vil kunne sjekke om vilkårene er tilstede og ordne alt det praktiske for deg. Hvorfor skal du egentlig gjøre det selv? Alle biler i Norge er nødt til å ha bilforsikring. Alle bilforsikringer skal inneholde et punkt om «rettshjelpdekning». Det er ikke lov i Norge å selge bilforsikringer uten rettshjelpforsikring. Som regel er denne forsikringen på kr 100 000,- og gjelder alle tvister du kommer opp i som privatperson og som eier av bilen. Det er en mindre egenandel på kr 4 000,- og 20% av advokatutgiftene. Det meste dekkes dermed av forsikringsselskapet. Osloadvokatene ordner også alt det praktiske med ditt forsikringsselskap og sender over dokumentasjon osv. Det er ikke noe bonustap ved å bruke rettshjelpforsikringen. Mens advokaten ordner med saken kan du fortsatt bruke bilen som før, helt til du får beskjed om at kjøpesummen er mottatt hos advokaten og bilen må tilbakeleveres.

Når bør jeg kontakte advokaten for å heve bilkjøpet?

Du bør kontakte advokaten når du oppdager en mangel som ikke er bare en bagatell eller når bilen har vært på verksted flere ganger og du mener at det er nok. Det er viktig å reklamere ovenfor bilfirmaet straks du oppdager noe feil, ellers kan du miste retten til å heve bilkjøpet. En advokat vil også sjekke om det er reklamert og gjerne sende over en skriftlig «fortsatt reklamasjon» for å kunne dokumentere reklamasjonen for ettertiden. Vårt beste råd er å kontakte Osloadvokatene og høre om du kan heve kjøpet.

Få gratis råd

Send oss en forespørsel. NB: Du kan miste kravet ditt om du ikke reagerer innen rimelig tid – ta derfor kontakt med en gang!

Søk om gratis advokat - copy
«Du kan miste kravet om du ikke reagerer innen rimelig tid» Arne Heiestad
Managing Partner
Arne Heiestad