Verksted
Et bilverksted reparerer biler i henhold til det som er avtalt. Når man oppsøker et verksted så inngår man en avtale om at verkstedet skal reparerer bilen mot et vederlag. Mange tenker ikke på at det er en avtale som inngås. Denne avtalen er bindende for begge parter. Ofte kan det være vanskelig å sjekke om bilverkstedet faktisk har gjort alt man ble enige om at de skulle gjøre eller om jobben er gjort på en skikkelig måte.
Verkstedets plikter følger av håndverktjenesteloven
Det følger av håndverktjenesteloven § 1 at loven gjelder avtaler om bestemte tjenester som f.eks. bilreparasjoner. Ofte skilles det mellom reparasjoner på en bil og retting av feil f.eks. etter et bilkjøp. For en forbruker er det ikke alltid lett å vite om dette er en vanlig reparasjon eller en retting av en mangel når det skjer på det samme verkstedet. det er imidlertid to ulike lover som regulerer forholdet. Når det er retting av mangler er det i prinsippet forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet.
Verkstedet kan ikke avtale seg bort fra loven
Det følger av håndverktjenesteloven § 3 at loven er ufravikelig ovenfor forbrukere. Man kan dermed ikke avtale dårligere vilkår enn det som følger av loven. Man kan avtale bedre vilkår som f.eks. en ekstra garanti etter reparasjoner osv.
Reklamasjon ovenfor verkstedet
Her som ellers ved avtaler må man si ifra til verkstedet når man oppdager at jobben ikke er gjort skikkelig.
Bilverkstedet har plikt til å fraråde deg å reparere bilen hvis prisen står i misforhold til bilens verdi
Har du en rimelig bil så kan ikke bilfirmaet gå i gang med en dyr reparasjon uten å fraråde deg å gjøre det. Det følger av lovens § 7. Det er ikke mange som vil reparerer en gammel bil som er verdt kr 10 000,- for like mye som bilen er verdt. Bilverkstedet må kunne dokumentere at de har frarådet deg å reparere bilen. Har verkstedet ikke frarådet kan de heller ikke kreve betalt for reparasjonen.
Hvis bilverkstedet under reparasjonen ser at det blir dyrere enn først antatt, skal de ringe til forbrukeren
Ofte finner et verksted nye feil eller ting som må rettes opp mens de er i gang med en reparasjon. Det innebærer som regel at det blir dyrer. Nye deler må skiftes, og det vil medgå flere timer på verkstedet. Et verksted kan ikke bare sette i gang med slikt arbeid. De må etter lovens § 7 kontakte forbrukeren og får de ikke tak i eieren må de stanse reparasjonen. Tar verkstedet sjansen på å reparerer det så kan forbrukeren nekte å betale for dette, med mindre det bare er en lav pris i forhold til resten.
Hva hvis verkstedet ikke er ferdig når det var avtalt?
Da foreligger det en forsinkelse. Ved en forsinkelse av tjenesten kan forbrukeren også heve hele avtalen og finne seg et annet verksted når forsinkelsen er av vesentlig betydning. En forbruker kan også kreve erstatning etter § 28. Et tap vil da ofte være hva det koster å leie en tilsvarende bil frem til bilen er reparert. Det kan også tenkes tilfeller der man har høyere tap enn prisen på en leiebil. Får man låne en tilsvarende bil på verkstedet vil man dermed ofte ikke ha noe tap. Ofte vil man også ha tapt arbeidsfortjeneste for tiden man har brukt på å kjøre til å fra verkstedet osv.
Hvorfor bør jeg bruke en advokat når jeg vil heve bilkjøpet?
Det er ofte store verdier når man skal reparere en bil. Ofte dreier det som om godt over kr 30 000,-. Det vil ofte ikke være lønnsomt å bruke en advokat når det er snakk om mindre reparasjoner hvor prisen eller tapet er under kr 10 000,-. En advokat vil kunne sjekke om vilkårene er tilstede og ordne alt det praktiske for deg. Hvorfor skal du egentlig gjøre det selv? Alle biler i Norge er nødt til å ha bilforsikring. Alle bilforsikringer skal inneholde et punkt om «rettshjelpdekning». Det er ikke lov i Norge å selge bilforsikringer uten rettshjelpforsikring. Som regel er denne forsikringen på kr 100 000,- og gjelder alle tvister du kommer opp i som privatperson og som eier av bilen. Det er en mindre egenandel på kr 4 000,- og 20% av advokatutgiftene. Det meste dekkes dermed av forsikringsselskapet. Osloadvokatene ordner også alt det praktiske med ditt forsikringsselskap og sender over dokumentasjon osv. Det er ikke noe bonustap ved å bruke rettshjelpforsikringen.
Når bør du kontakte advokat?
Du bør kontakte advokaten når du oppdager en mangel som ikke er bare en bagatell eller når bilen har vært på verksted flere ganger og du mener at det er nok. Det er viktig å reklamere ovenfor verkstedet straks du oppdager noe feil. En advokat vil også sjekke om det er reklamert og gjerne sende over en skriftlig «fortsatt reklamasjon» for å kunne dokumentere reklamasjonen for ettertiden. Vårt beste råd er å kontakte Osloadvokatene og høre om du kan heve kjøpet.