Advokathjelp bilkjøp.

Kjøper av en brukt bobil fremsatte krav om heving og erstatning etter å ha oppdaget at bobilen hadde omfattende fuktskader.

Få gratis råd av advokat

Vi tar ikke betalt før vi lager en avtale om det.

Søk om gratis advokat

Trenger du råd?

Vi ordner hele saken for deg,
slik at du slipper å tenke på den.

Forhandler solgte fuktskadet bobil - måtte tilbakebetale kr. 200 000

Kjøper hadde kjøpt en brukt bobil, herunder en 1994-modell Fiat Tabbert for kr. 200 000. Bilens kilometerstand var på kr. 140 000 ved avtaleinngåelsen. Omtrent ett år etter overtakelsestidspunktet oppdaget kjøper at bobilen hadde omfattende fuktskader. Skadene ble utredet og det ble konstatert at utbedringskostnadene ville bli kr. 130 000. Kjøper framsatte etter dette et krav om heving samt erstatning overfor forhandleren. Advokathjelp bilkjøp.

Forbehold fritok ikke for ansvar

Retten vurderte først hvorvidt fuktskadene utgjorde en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 17. Til tross for at bobilen ble solgt med forbeholdet «som den er», ble det konstatert at fuktskadene utgjorde en mangel dersom selger visste om disse og ikke delte dette med kjøper. Det samme gjaldt dersom bilen var i vesentlig dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente ut fra forbeholdet, kjøpesummen o.l. Ettersom kjøpekontrakten viste at kjøper forut for avtaleinngåelsen hadde blitt opplyst om fuktskader kunne dette tale for at skadene ikke utgjorde en mangel. Imidlertid fant retten at kjøperen ikke hadde rimelig grunn til å forvente fuktskader av et slikt omfang som ble avdekket ved utredningen.

Heving – Biladvokat

Heving – Biladvokat

Når du hever bilkjøpet får du tilbake pengene.

bil.advokat.no/heving/

Demontering av inventaret

Fuktskadene var skjulte på kjøpstidspunktet og ikke mulig å oppdage ved en visuell undersøkelse. For å avdekke omfanget av skadene var det følgelig nødvendig å demonetere inventaret. Retten uttalte at det ikke kan forventes at kjøper forut for et kjøp demonterer en ting først. Kjøperen hadde dermed ikke grunn til å oppdage fuktskadene på et tidligere tidspunkt og fuktskadene utgjorde en mangel.

Hevingsadgangen

Etter forbrukerkjøpsloven § 32 kan kjøpet heves når mangelen ikke er uvesentlig. Retten viste til omfanget av fuktskadene og utbedringskostnadene, og konstaterte at mangelen klart ikke var uvesentlig. Hevingsvilkåret var dermed oppfylt. Selgeren måtte etter dette betale kjøper kr. 200 000 i tillegg til erstatning for utgiftene til takstrapport på kr. 1300.

Advokathjelp bilkjøp

Du bør kontakte advokaten når du oppdager en mangel som ikke er bare en bagatell eller når bilen har vært på verksted flere ganger og du mener at det er nok. Det er viktig å reklamere ovenfor bilfirmaet straks du oppdager noe feil, ellers kan du miste retten til å heve bilkjøpet. En advokat vil også sjekke om det er reklamert og gjerne sende over en skriftlig «fortsatt reklamasjon» for å kunne dokumentere reklamasjonen for ettertiden. Vårt beste råd er å kontakte Osloadvokatene og høre om du kan heve kjøpet.

 

Advokathjelp bilkjøp

Få gratis råd

Send oss en forespørsel. NB: Du kan miste kravet ditt om du ikke reagerer innen rimelig tid – ta derfor kontakt med en gang!

Søk om gratis advokat - copy
«Du kan miste kravet om du ikke reagerer innen rimelig tid» Arne Heiestad
Managing Partner
Arne Heiestad