Angrerett bil.

Det hender at kjøper av bil angrer på kjøpet uten at det nødvendigvis foreligger noen feil, og ønsker derfor å si seg løst fra avtalen. Les mer her om hvilke regler som gjelder i slike tilfeller og om det eksisterer en angrerett ved bilkjøp.

Få gratis råd av advokat

Vi tar ikke betalt før vi lager en avtale om det.

Søk om gratis advokat

Trenger du råd?

Vi ordner hele saken for deg,
slik at du slipper å tenke på den.

Har man angrerett ved kjøp av bil?

Hva innebærer angreretten?

Angrerett er en lovfestet rett for forbruker til å gå fra en kjøpsavtale innen et gitt tidsrom, herunder som regel 14 dager etter avtaleinngåelsen, overfor en profesjonell part.

Angrerett bil

Utgangspunktet for å vurdere hvorvidt kjøper av bil har en angrerett er kjøpsavtalen og hva som framgår av denne. Kjøpsavtalen må imidlertid ses i sammenheng med to lover, herunder kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Dersom selger opptrer som ledd i næringsvirksomhet og kjøper er en privatperson kommer forbrukerkjøpsloven til anvendelse. I andre tilfeller får kjøpsloven anvendelse. Det er viktig å skille mellom de to lovene fordi forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes til ugunst for forbrukeren. Dette innebærer at selger ikke kan redusere forbrukerens rettigheter gjennom kjøpsavtalen. Faller derimot kjøpet inn under kjøpsloven står selger fritt til å regulere avtalevilkårene slik han selv ønsker.

Kan jeg heve bilkjøpet? – Biladvokat

Kan jeg heve bilkjøpet? – Biladvokat

Når man hever et kjøp så får man tilbake kjøpesummen med tillegg av renter på beløpet.

bil.advokat.no/artikkel/kan-jeg-heve-bilkjopet/

Forbrukerens avbestillingsrett

Det eksisterer i utgangspunktet ingen angrerett ved bilkjøp. Selv om angrerettloven kan gi forbrukeren angrerett ved bilkjøp utenfor fast utsalgssted, slik som ved dørsalg og internett, er dette åpenbart en lite praktisk bestemmelse. Forbrukerkjøpsloven har imidlertid en bestemmelse om avbestillingsrett som ligner på angreretten. Etter forbrukerkjøpsloven § 41 første ledd framgår følgende:

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

Bestemmelsen innebærer at forbrukeren kan heve kjøpet før bilen er levert. Det er med andre ord ikke krav om at forbrukeren viser til noen grunn for avbestillingen. Avbestillingsretten oppheves så snart bilen er levert. Lider selgeren økonomisk tap som følge av avbestillingen kan selger kreve dette erstattet, med mindre kjøpsavtalen uttrykkelig sier noe annet.

Andre måter å si seg løst fra avtalen på?

Adgangen til å avbestille bilkjøpet er den eneste muligheten forbrukeren har til å oppheve en avtale på fritt grunnlag, og uten noen spesiell grunn. For å kunne gjøre gjeldende andre beføyelser overfor selger, herunder erstatning, retting, prisavslag, heving osv., må det foreligge en mangel ved bilen. Les mer om heving her.

Bruk av advokat ved tvist i bilsaker

Har du en tvist med en selger er det alltid lurt å bruke en advokat. I tillegg er det slik at alle bilforsikringer har en rettshjelpforsikring som dekker dine advokatutgifter. Det er en egenandel her, men det aller meste av advokatregningen dekkes da av forsikringsselskapet. Da er det heller ikke noen grunn til å styre med dette selv. Vi hos Osloadvokatene kan hjelpe deg med hele saken og kan også ordne dette i forhold til ditt forsikringsselskap.

Angrerett bil

Få gratis råd

Send oss en forespørsel. NB: Du kan miste kravet ditt om du ikke reagerer innen rimelig tid – ta derfor kontakt med en gang!

Søk om gratis advokat - copy
«Du kan miste kravet om du ikke reagerer innen rimelig tid» Arne Heiestad
Managing Partner
Arne Heiestad